W grudniowym numerze naszego czasopisma podjęliśmy się trudnego zadania - prezentacji mediów w kontekście działalności kulturalnej. Czy rzeczywiście media wpływają na twórców kultury? Czy są niezbędnym narzędziem upowszechniania kultury? Na te i wiele innych pytań dotyczących relacji między mediami a kulturą próbują odpowiedzieć goście zaproszeni do współpracy przy wydaniu aktualnego numeru.

Publikacja ostatniego w tym roku numeru „Purpose — przedsiębiorczość w kulturze” zbiegła się z zakończeniem realizacji pilotażowego projektu „Purpose for Europe”, czyli anglojęzycznego odpowiednika magazynu. Zadanie to było realizowane w ramach Programu Operacyjnego Promocja Czytelnictwa ogłoszonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. „Purpose for Europe” to przedsięwzięcie, w ramach którego powstały cztery wydania prezentujące przedsiębiorcze postawy ludzi kultury z Polski i zagranicy.

Realizacja projektu utwierdziła nas w przekonaniu, że pismo, które wydajemy już ponad 2 lata zyskuje coraz większą popularność, a poruszany przez nas temat przedsiębiorczości jest ważny nie tylko z punktu widzenia polskiego twórcy kultury. Tematyka przedsiębiorczości w kulturze zyskuje na znaczeniu również w krajach Unii Europejskiej, a dowodem jest to, że nasz magazyn spotkał się z szerokim zainteresowaniem czytelników z krajów UE. Dzięki realizacji projektu redakcja nawiązała wiele ciekawych i ważnych kontaktów z ludźmi i instytucjami kultury. Niewątpliwie pomoże to w przygotowaniu w 2007 r. kolejnych wydań europejskiego odpowiednika „Purpose — przedsiębiorczość w kulturze”.

W tym miesiącu zachęcamy do przeczytania w polskim wydaniu magazynu rozmowy z dyrektorem Krzysztofem Koenlerem odpowiedzialnym za funkcjonowanie i rozwój kanału tematycznego TVP Kultura. Polecamy również wywiad z socjolog Justyną Hofmokl w dziale „Na marginesie”. Warto też zajrzeć do „Kariery w kulturze” oraz „Prezentacji”, w których przedstawiamy grupę Grandpeople z Norwegii. Natomiast ci z czytelników, którzy nie mieli jeszcze okazji do odwiedzenia Doliny Kreatywnej będą tym na pewno zainteresowani po przeczytaniu w dziale „Młoda Kultura”wywiadu z Izabelą Papugą z Biura Marketingu i Promocji TVP SA.

Oczywiście i w tym numerze „Purpose” nie zabrakło działów redagowanych przez naszych stałych współpracowników. W „Felietonie” Kuba Wandachowicz po raz kolejny prezentuje nieco przewrotne spojrzenie na temat przewodni numeru. W dziale „Analiza” dr Artur Zaguła przedstawia, widziane oczami historyka sztuki, skomplikowane relacje między sztuką a mediami. Z kolei Maciej Mazerant w dziale „Przemysły kultury” porusza temat mediów jako przedsiębiorstw medialnych oddziałujących na kulturę i jej twórców.

Zapraszamy do lektury. Jak zawsze, liczymy na Wasze opinie.