Warsztaty
Czy Polska „B” jest kulturalna?
Logo Lublina jako kandydata do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016
Polska Wschodnia, Polska Biedna, Polska „B”. Czy w tej części kraju możliwe jest myślenie o budowaniu wizerunku miast i regionów, a tym bardziej o tworzeniu go poprzez kulturę i przemysły kreatywne?
Jeśli chcemy odpowiedzieć sobie na pytanie, jak budowany jest wizerunek Polski wschodniej, najlepiej skupić się na jednym z jej regionów. Dopiero wtedy będziemy mieli możliwość ukazania tego, czy wizerunek tworzony jest wedle konkretnej strategii i jeśli tak, to jakie działania podejmuje się w ramach tego planu. Interesującym obiektem analizy może stać się Lubelszczyzna, wraz z Lublinem, który jako jedno z ośmiu polskich miast ubiega się o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016.„Miasto Inspiracji” to hasło będące integralną częścią logotypu miasta Lublin. Jak widać, już w samej identyfikacji wizualnej jest wprost wyrażony kierunek, jaki obrano w kształtowania wizerunku. Lublin ma być miejscem inspiracji, a zatem twórczości, rozwoju i szeroko rozumianej kultury i nauki. Twórcy marki Lublina opierają jej wyjątkowość na takich wartościach, jak historyczne bogactwo, kultura w kameralnej, a przez to niepowtarzalnej odsłonie, czy potencjał kreatywny młodych ludzi, którzy przybywają do Lublina na studia. Ten kierunek brandingu miasta jest konsekwentnie realizowany poprzez kampanie reklamowe, przy użyciu takich kanałów, jak outdoor, mailing, marketing partyzancki czy reklama internetowa typu display. Właściwie wszystkie hasła, jakimi Lublin przedstawiany jest w ostatnich kampaniach reklamowych, związane są z kulturą i kreatywnością: „Wielkie dzieje się”, „Nieziemski klimat”, „Bądź wolny. Studiuj w Lublinie”. Ostatecznym wyrazem idei, jaka stoi za dążeniami marketingowymi miasta, jest obietnica marki Lublina, która brzmi: „Chcemy by Lublin wyzwalał w ludziach zmianę oraz odkrywcze i twórcze myślenie”.
Od 2 lat w Lublinie odbywa się Festiwal „Inne Brzmienia”, który dzięki oryginalnej ofercie muzycznej ściąga rzesze fanów muzyki wybiegającej poza mainstream. W programie festiwalu widoczne są nawiązania do tożsamości kulturowej Lublina, silnie związanej z kulturą pogranicza i tradycją żydowską.
Inne miejscowości województwa lubelskiego również, choć nie tak intensywnie jak Lublin, stawiają na kulturę jako kluczową wartość w budowaniu swojego wizerunku. Na szczególną uwagę zasługują leżące nieopodal Lublina: Kazimierz Dolny, Nałęczów czy Puławy, które połączyły swoje siły pod szyldem Krainy Lessowych Wąwozów. Celem wizerunkowym tego regionu jest wspólne, konsekwentne, budowanie marki Krainy jako miejsca, które obok walorów przyrodniczych charakteryzuje się szlakiem niezwykłych muzeów, tradycji kulinarnych, zapominanych rzemiosł czy wydarzeń artystycznych, takich jak Festiwal Filmu i Sztuki „Dwa Brzegi”.
Myśląc o budowaniu wizerunku wschodniej Polski za pomocą kultury i kreatywności na pewno warto zadbać o umożliwienie dostępu do tych wartości samym mieszkańcom tej części Polski. Bez ich zaangażowania w budowanie wizerunku własnego miasta czy regionu podejmowane wysiłki marketingowe będą jedynie otoczką, pozbawioną najważniejszego — adwokatów marki, którzy swoją postawą i opinią będą rekomendowali miejsca takie jak Lublin.
Autor tekstu: Szymon Paroszkiewicz
Zobacz numery archiwalne
nr 54 Grudzień 2009
temat numeru:
Polska Wschodnia
< spis treści
Artykuł
Od redakcji
Prezentacja
Europejska Stolica Kultury na wschodzie
Kariera w kulturze
Miejsce spotkań Wschodu i Zachodu - rozmowa z Andrzejem Mochonią - Prezesem Targów Kielce - Maja Ruszkowska-Mazerant
Przemysły kultury
Rzeczywistość jest synkretyczna - rozmowa z Wiktorem Raczkowskim (Park Naukowo-Technologiczny Polska-Wschód w Suwałkach) - Maciej Mazerant
Warsztaty
Czy Polska „B” jest kulturalna? - Szymon Paroszkiewicz