Od Redakcji
Jak pracować efektywnie? Mniej znaczy więcej?
Jak pracować efektywnie w branżach kreatywnych i kulturze? Dobrostan twórcy czyli mniej znaczy więcej!
Numer pt. MNIEJ, to 19 merytorycznych artykułów, porad, którymi chcemy odpowiedzieć na to pytanie, dając wskazówki, prezentując przykłady, inspirując do zmiany. W rozmowach, artykułach i poradnikach poruszamy zagadnienia, które z naszego punktu widzenia – ludzi na co dzień działających w kulturze, branżach kreatywnych – pomogą pracować lepiej, mądrzej, niekoniecznie więcej.
W magazynie rozmawiamy z ekspertami i ekspertkami o tym, jak w pracy, twórczości. aktywności kulturalnej realizować wystarczająco dużo, z odpowiednim zaangażowaniem i zdrowym nastawieniem.
Czy można coś robić lepiej, szybciej, efektywniej… czy trzeba tak robić? Jak dbać o własny dobrostan, aby móc poprzez sztukę, kulturę pomagać innym?
- Sektor kreatywny, przemysły kreatywne tworzą podmioty (freelancerzy, firmy, organizacje) prowadzące działalność gospodarczą związaną z kulturą i technologią, które łączą działalność artystyczną z przedsiębiorczością rozumianą jako proces wykorzystania nowatorskiego pomysłu w celu generowania korzyści na rynku.
Branże kreatywne:
- reklama, film i wideo, radio i telewizja, gry komputerowe i wideo, oprogramowanie (IT), muzyka, sztuki performatywne, architektura, rynek wydawniczy, rynek sztuki i antyków, rzemiosło, projektowanie mody, wzornictwo.
Magazyn PURPOSE, to czasopismo, które inspiruje, pobudza do refleksji. Czytając wszystkie 19 artykułów, dowiesz się, jakie masz możliwości, co warto wiedzieć, zrozumieć, poczuć, jakie są trendy w zmieniającym się świecie, ale też, dlaczego warto czerpać z przeszłości, aby lepiej pracować i realizować swoje cele – tu i teraz.
W numerze:
1. Po co nam high-end? – rozmowa z Bartoszem Pacułą, autorem książki High-end. Dlaczego potrzebujemy doskonałości
Dla niektórych zabrzmi to być może jak pop-psychologia spod znaku Freuda z dyskontu, ale rzeczywiście jest coś w tym, że boimy się porażki i chętnie unikamy sytuacji, w których moglibyśmy ją ponieść. Tymczasem porażka jest na stałe wpisana w twórczą pracę nad przedmiotami czy usługami wysokiej klasy...
2. Vitsœ – zasady dobrego wzornictwa – rozmowa z Markiem Adamsem, dyrektorem zarządzającym Vitsœ
Dobrym punktem wyjścia jest „dziesięć zasad dobrego wzornictwa” Dietera Ramsa – nie tylko po to, by je przeczytać, ale by używać ich jako wskazówek przy podejmowaniu każdej decyzji w całym procesie twórczym. [przyp. red. „10 zasad” opisujemy na końcu wywiadu]
3. Przestańmy naprawiać świat. Komu potrzebne jest 15-minutowe miasto – tekst: dr hab. nt. Artur Zaguła, Politechnika Łódzka
Pomysł Moreno polega na tym, by mieszkańcy miasta mieli łatwy i szybki dostęp do podstawowych potrzeb, tj. mieszkania, pracy, zdrowia, edukacji, kultury i wypoczynku. Powinien on zaspokoić te potrzeby w obrębie 15-minutowego spaceru, jazdy rowerem lub hulajnogą. Według uczonego powinniśmy zarówno projektować nowe miasta, jak i przekształcać już istniejące...
4. JOMO. Muzeum jako miejsce inspiracji – rozmowa z Noemi Etush, kierowniczką Ośrodka Edukacji Muzealnej, Wolontariatu i Współpracy z Publicznością (Muzeum Narodowe w Gdańsku) oraz Anną Obłój, specjalistką ds. promocji (Muzeum Narodowe w Poznaniu)
Jak często łapiecie się na tym, że nie widzicie innego miejsca do czerpania inspiracji jak tylko internet i media społecznościowe? Wpadacie w pułapkę skrolowania w poszukiwaniu inspiracji, a znajdujecie poczucie przygnębienia i poczucie, że wszystko już zostało wymyślone, zaprojektowane, zrobione. Dodatkowo skrolowanie wpędza nas w przygnębienie, a nawet prowadzi do depresji [3]. Co możemy zrobić? Warto się zatrzymać. Wyłączyć komputer i wyjść na zewnątrz do prawdziwego świata, niepudrowanego sukcesem. Inspiracji można poszukać np. w muzeum, gdzie w spokoju można się oddać pracy głębokiej, czyli ćwiczyć w sobie umiejętność koncentracji na trudnym zadaniu bez rozpraszania uwagi.
5. Jak zaprojektować swoją usługę? – rozmowa z Weroniką Rochacką Gagliardi, DESIGN PROVISION
Podstawą dobrego projektowania jest empatia, czyli umiejętność postawienia się na miejscu drugiej osoby. Z kolei realnym zagrożeniem jest opieranie się w swojej pracy tylko na założeniach, ponieważ my jako twórcy nigdy nie będziemy tak samo rozumieć naszych usług, jak ich odbiorcy.
6. Zrównoważone projektowanie (circular design) – rozmowa z Henrykiem Stawickim, innovation management consulting i sustainability innovation w Next Agents w Szwecji i Change Pilots w Polsce
Myślę, że nie ma znaczenia, w którym momencie rozwoju wejdzie się na tę ścieżkę. Z pewnością pomaga jednak połączenie perspektywy projektowej i przedsiębiorczej, ponieważ projektowanie zrównoważone jest bardzo związane ze zmianami ekonomicznymi, potrzebami klientów i nowym podejściem do sprzedaży projektowanych rzeczy. Stąd dobrze mieć doświadczenie i wiedzę z tych dwóch obszarów lub zróżnicowany zespół, który może te różne perspektywy wnieść do projektu.
7. Inkubatory kreatywności – rozmowa z Maciejem Trzebeńskim (dyrektorem Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi), Joanną Cichocką-Gulą (dyrektor Artinkubatora Goyki 3 w Sopocie) oraz dr Moniką Klein (prezes Stowarzyszenia Media Dizajn – Inkubator Sektorów Kreatywnych w Szczecinie)
Czy z jajka wykluje się pisklątko, czy tyranozaur – tego nie wie nikt. Nawet najlepszy inkubator nie ma wpływu na to, czy pomysł na biznes stanie się miejscem pracy tylko i wyłącznie dla jej pomysłodawcy, czy globalną marką z milionowymi obrotami i setkami pracowników. Pewne jest to, że inkubacja zapewnia bezpieczną przestrzeń do eksperymentowania i testowania rozwiązań, procesów, produktów, usług albo tak potrzebnej dzisiaj współpracy. Ta przestrzeń – szczególnie w przypadku twórców, którzy kończą edukację bez przygotowania w obszarze przedsiębiorczości – może się okazać inspirująca, umożliwiając odkrywanie nowych umiejętności, talentów, a co najważniejsze może być miejscem ich pierwszej komercjalizacji.
8. Mniej znaczy więcej. Poradnik nieobiektywny – tekst: Agata Etmanowicz, Fundacja Impact
Wbrew powszechnemu twierdzeniu – praca w sektorze kultury i sektorze kreatywnym to nie tylko przyjemności. Niemal każde działanie twórcze pociąga za sobą całą masę działań koniecznych i niezbędnych (a nie zawsze miłych) – takiej czy innej papierologii, aktywności związanych z komunikacją. Wszystko zajmuje czas. Dużo czasu. Czasu zaczyna więc brakować…
9. Jak być firmą zero waste? – rozmowa z Joanną Kądziołką, prezeską Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste
W ujęciu raczej biznesowym, zero waste oznaczałoby takie projektowanie i zarządzanie – czy to produktami, czy różnego rodzaju procesami – które dąży do wyeliminowania szkodliwości odpadów i różnego rodzaju, stosowanych przez nas materiałów, a także ma na celu zmniejszenie objętości tych odpadów poprzez przetwarzanie, odzyskiwanie wszystkich zasobów. Na pewno nie można ich spalać czy składować. Warto w tym miejscu podkreślić pojęcie eko projektowania, czyli takiego projektowania, które uwzględnia wpływ produktu na środowisko i społeczeństwo podczas całego cyklu życia produktu...
10. Zielona zmiana w branży filmowej – rozmowa z Moniką Głowacką, kierownik Łódź Film Commission
Jest szereg działań, które możemy wprowadzić od razu bez ponoszenia większych kosztów. Stosunkowo łatwe do wprowadzenia są takie rozwiązania jak np. rezygnacja z podróży, zwłaszcza samolotem na rzecz spotkań prowadzonych on-line, przesyłanie dokumentów elektronicznie zamiast ich drukowania, ustawienie zbiorczych koszy do segregacji na korytarzach zamiast w pokojach, używanie produktów z drugiego obiegu, wypożyczanie zamiast kupowania, wyłączanie urządzeń elektronicznych, jeżeli nie są używane, ograniczanie używania klimatyzacji, stosowanie wielorazowych baterii, edukacja członków ekipy...
11. GHRM – zielone zarządzanie zasobami ludzkimi – rozmowa z dr Izabelą Różańską-Bińczyk z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego
Głównym celem green HRM jest kształtowanie wrażliwości ekologicznej osób zatrudnionych, proekologicznego środowiska pracy, ekologicznie odpowiedzialnych postaw pracowników, które to następnie są przenoszone do życia prywatnego... Myślę, że w najbliższej przyszłości niezbędnym działaniem we wszystkich organizacjach – w tym także jednoosobowej działalności gospodarczej – będzie przekształcenie ich w organizacje zrównoważone. Można się spodziewać większej liczby regulacji prawnych związanych ze zrównoważonym rozwojem...
12. BHP w sektorze kreatywnym – tekst: Maciej Mazerant, wydawca PURPOSE
Samozatrudnienie, freelance to wolność wyboru, nie ma jednak wolności bez odpowiedzialności, którą jest samozaopiekowanie i działanie PRO własnemu zdrowiu. Jak dbać o dobrostan w pędzącym „na złamanie karku” świecie, pełnym sprzeczności, wyzwań, wygórowanych wymagań? Gdzie szukać pomocy, gdy jesteśmy w kryzysie? Jak przeciwdziałać jego wystąpieniu? Wszyscy znamy powiedzenie: „Lepiej zapobiegać niż leczyć”, ale… Znamy również powiedzenie: „Łatwiej mówić niż robić”...
13. Samozatrudnienie a BHP – rozmowa z dr Małgorzatą Kochańską, wykładowcą ergonomii
Osoba samozatrudniona powinna traktować siebie jak przedsiębiorstwo (z marką, logo, budżetem itd.) – jest dla siebie zarówno pracodawcą, jak i pracownikiem. Stąd wszystkie zapisy regulujące organizację pracy mogą być przeniesione – w mojej ocenie powinny – do tego jednoosobowego przedsiębiorstwa... Dlatego w pojęciu bezpieczeństwa pracy zawiera się – tak jak wspomniałam – higiena pracy, fizjologia pracy i ergonomia. Ruch, prawidłowe odżywianie, odpowiednia waga to ważne aspekty BHP. Wystarczy to realizować...
14. Po co nam ergonomia? – rozmowa z Maciejem Żłobińskim, branżystą dla architekta, doradcą i brokerem meblowym dla inwestora
Są dwie główne przeszkody. Pierwsza to brak wiedzy z różnych obszarów związanych z ergonomią. Przeciętny Kowalski, ale także bardzo często ponadprzeciętny artysta (niezależnie, czy myślimy o sztuce przez wielkie S, czy choćby o sztuce programowania, krojeniu grafik do stron internetowych czy copywritingu) nie mają podstawowej wiedzy z zakresu ergonomii. Po prostu nie wiedzą, jakie zagrożenia mogą występować przy danym sposobie wykonywania czynności i w jaki sposób można czy wręcz trzeba im zapobiec. To także brak wiedzy „produktowej” i zbytnie zaufanie do znalezionych w internecie informacji (często celowo fałszywych) lub opinii (wprawdzie najczęściej rozpowszechnianych w dobrej wierze, ale błędnych).
15. Własne zdrowie czy sukces projektu za wszelką cenę? – rozmowa z dr Aleksandrą Zienowicz-Wielebską i Polą Weiner, psychologami sportu, psychologami wykonania
Niezależnie od tego, jaki zawód wybierasz, w pierwszej kolejności nie jesteś filmowcem, muzykiem, projektantem czy modelką – najpierw jesteś człowiekiem. Wychodząc z tej perspektywy, warto zastanowić się, co jest ważniejsze – własne zdrowie czy sukces projektu za wszelką cenę? Jak na to „tu i teraz” będziesz patrzeć za 5, 10, 15 lat? Poza tym mamy wiele dowodów naukowych, że sukcesu nie osiągnie się bez zadbania o dobrostan psychiczny i fizyczny.
16. Co ze mną nie tak? – rozmowa z Joanną Flis, psycholożką, psychoterapeutką uzależnień, neuroterapeutką i trenerką
Największy problem mamy wtedy, gdy nie potrafimy rozpoznać dziury w naszym koszyku potrzeb, czyli nie zdajemy sobie sprawy z tego, że podporządkowujemy się niezaspokojonym potrzebom z dzieciństwa, np. potrzebie uznania czy akceptacji, próbując nadrobić tamte braki. Z zasady takie działanie jest skazane na porażkę, bo dziurawy koszyk to taki, który nie pozwala na sytość i właśnie z tym nienasyceniem musimy uczyć się żyć. Jeżeli ktoś wybrał branżę kreatywną, to koncentruje się jedynie na budowaniu w niej osiągnięć i rywalizacji z innymi, a ma problem z poczuciem własnej wartości, to może być droga usłana kolcami...
17. Mindfulness. Co to takiego? – rozmowa z Katarzyną Kędzierską, współautorką książki Odkrywanie mindfulness
Mindfulness pozwala nauczyć się momentów pełnego, świadomego, przytomnego życia najczęściej, jak to możliwe. Uczy tego poprzez medytację, czyli taki czas, gdy celowo zatrzymujemy się w miejscu, uczymy skupiania, kierowania uwagi, obserwowania i pracy z naszym ciałem, myślami i emocjami. Jak korzystać w sposób prawidłowy? Najlepiej znaleźć dla siebie nauczyciela, który wie, co robi, i po prostu zacząć. Czytanie o medytacji to nie jest medytacja...
18. Jak poczuć się dobrze? – rozmowa z Natalią Sosin-Krosnowską, politolożką, socjolożką i dziennikarką
Najlepiej dbać o to, by każdego dnia mieć swoją rutynę. Tak, wiem, że rutyna kojarzy się źle; że „popadanie w rutynę” to według kolorowych gazet coś bardzo złego. Dla naszego mózgu rutyna jest jednak kojąca. Pamiętajmy, że nasze mózgi są nastawione przede wszystkim na zapewnienie nam przeżycia, czyli wyłapywanie niebezpieczeństw i dawanie w razie potrzeby sygnału do ucieczki...
19. Dorota Koziara – projektantka, artystka, kuratorka – rozmowa z Gościem PURPOSE
Zawsze będę powtarzać, że to, co oferują polskie uczelnie państwowe, jest najlepszą metodą nauczania projektowania. Podczas studiów młody człowiek może rozwijać swoją wyobraźnię bez żadnych ograniczeń. W pracy zawodowej tej wolności już często nie ma. Projektowanie to służba innym i trzeba mierzyć się z wieloma czynnikami, brać na siebie dużą odpowiedzialność. Studia to czas, kiedy ma się szanse patrzeć zdecydowanie dalej, a żeby patrzeć dalej, trzeba rozwijać wyobraźnię. Czyli słuchać muzyki, chodzić do muzeum, oglądać dzieła sztuki, czytać książki i poezję, podróżować, poznawać inne kultury. Trzeba się po prostu rozwijać, tworzyć w sobie bazę, by być dobrym projektantem. A dobry projektant poza talentem musi mieć intuicję oraz zdolność odnajdywania się w różnych sytuacjach. W czasie studiów mamy szczególną szansę rozwijać to, co tak naprawdę w nas siedzi. Tej ważnej wiedzy o samym sobie nie zdobędziemy jednak bez pracy. Praca projektanta to nieustanna kreacja, stały rozwój, niezbędne do poszukiwania najlepszych rozwiązań, które spełnią oczekiwania innych ludzi...
Te 19 artykułów to droga, którą dojdziesz do celu, jakim jest zrównoważone, zdrowe podejście do wykonywanej pracy, realizacji pasji czy życia. Czy jesteś, przedsiębiorcą, freelancerem, czy pracownikiem sektora kreatywnego, ten numer magazynu PURPOSE jest właśnie dla Ciebie. Niezależnie w jakiej z branż kreatywnych pracujesz bądź działasz, nie pomijaj tego materiału. Przeczytaj. Tylko kontakt z ludźmi różnymi od nas może nas wzbogacić. Wyjdź z bańki, w której jesteś i otwórz się na nowe treści, nowe zagadnienia.
Być może to właśnie ten materiał zainspiruje Cię do działania, pomoże rozwiązać problem, nad którym pracujesz, albo utwierdzi Cię w przekonaniu czy własnym wyborze. Numer MNIEJ to miejsce, gdzie spotykają sie poglądy różnych osób, z różnych środowisk, z różnym wykształceniem i doświadczeniem. Młodszych i starszych. Wszystkich łączy próba odpowiedzi na główne pytanie: co to znaczy MNIEJ?
Zapraszam do lektury.
Maja Ruszkowska-Mazerant
Ilustracja na okładce: Tomasz Kaczkowski
Numer dostępny bezpłatnie po zarejestrowaniu.
Rejestracja TUTAJ
Zobacz numery archiwalne
nr 84 Maj 2023
temat numeru:
MNIEJ
< spis treści
Od Redakcji
Jak pracować efektywnie? Mniej znaczy więcej?
Wywiad
Vitsœ – zasady dobrego wzornictwa - rozmowa z Markiem Adamsem – dyrektorem zarządzającym Vitsœ
Warsztat
Mniej znaczy więcej. Poradnik nieobiektywny - tekst poradnika – Agata Etmanowicz, Fundacja Impact
Ekologia
Jak być firmą zero waste? - rozmowa z Joanną Kądziołką, prezeską Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste
Ekologia
Zielona zmiana w branży filmowej - rozmowa z Moniką Głowacką, kierownik Łódź Film Commission
BHP w sektorze kreatywnym
BHP w sektorze kreatywnym - tekst Maciej Mazerant, wydawca PURPOSE
BHP w sektorze kreatywnym
Samozatrudnienie a BHP - rozmowa z Małgorzatą Kochańską, wykładowcą ergonomii
BHP w sektorze kreatywnym
Po co nam ergonomia? - rozmowa z Maciejem Żłobińskim
BHP w sektorze kreatywnym
Własne zdrowie czy sukces projektu za wszelką cenę? - rozmowa z dr Aleksandrą Zienowicz-Wielebską i Polą Weiner, psychologami sportu, psychologami wykonania