Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jest instytucją rządową. Wspiera działania służące rozwojowi rolnictwa i obszarów wiejskich. Z rozmowy z dyrektor łódzkiego oddziału agencji Martą Macherowską dowiemy się, w jaki sposób można podnieść atrakcyjność wsi.

W jakim kierunku powinna rozwijać się polska wieś?

Polska wieś powinna wykorzystać szansę, którą dało wstąpienie Polski do Unii Europejskiej i korzystać ze wszystkich funduszy, programów, dopłat oferowanych przez Wspólną Politykę Rolną.

Czy kultura może stać się czynnikiem, dzięki któremu polska wieś zyska dodatkowe źródło dochodów?

Oczywiście, chociażby dzięki połączeniu oferty agroturystycznej z ofertą kulturalną danego regionu. Może to być znakomity sposób, aby turyści przedłużyli swój pobyt w danym miejscu. Zaoferować można wiele — począwszy od wystaw i kiermaszów pamiątek rękodzielniczych, poprzez spotkania autorskie z lokalnymi twórcami, na lekcjach historii regionu skończywszy. Bogata oferta kulturalna, ciekawy program pobytu mogą rekompensować gorsze położenie geograficzne danej wsi, bowiem dla wielu zainteresowanych gości osobiste uczestnictwo w wydarzeniach regionalnych jest wystarczającym powodem do odwiedzenia danego miejsca..
Na terenie województwa łódzkiego istnieje 159 gospodarstw agroturystycznych (źródło WODR Bratoszewice), leżą one w regionach, w których zachowało się wiele tradycyjnych elementów kultury ludowej: stroje, obyczaje, wyroby rękodzielnicze, muzyka czy tradycyjna kuchnia.

Czy warto łączyć działania kulturalne z typowo rolniczymi?

Działania kulturalne łączone z ofertą gospodarstw agroturystycznych mogą niewątpliwie podnieść atrakcyjność tych miejsc w oczach potencjalnych gości. Ciekawym rozwiązaniem jest bogaty program dla tzw. zielonych szkół. Dzieci mogą uczestniczyć w programach edukacyjno-kulturalnych, których elementami mogą być m.in. ochrona lokalnej przyrody, nauka pracy w gospodarstwie rolnym, poznawanie regionu, nauka rękodzielnictwa, gotowania lokalnych potraw itd. Podobną, odpowiednio zmodyfikowaną ofertę można skierować do turystów.

W jaki sposób dofinansować bądź finansować działalność kulturalną na wsi?

Istnieją programy unijne i krajowe, dzięki którym można uzyskać odpowiednie dotacje. Zajmują się nimi urzędy marszałkowskie. Można również pozyskiwać dotacje od odpowiednich instytucji zainteresowanych rozwojem danego regionu, np. banków, wydawnictw regionalnych, stowarzyszeń agroturystycznych lub artystycznych, sponsorów indywidualnych i instytucjonalnych itp.

Czy agroturystyka to dobry sposób na zarabianie pieniędzy?

Agroturystyka może być dobrym sposobem na zarabianie pieniędzy, warunkiem jest odpowiednia oferta lokalowa i kulturalno-rozrywkowa, która może poprawić atrakcyjność nawet regionu niezbyt ciekawie położonego geograficznie.
Po wejściu do Unii Europejskiej polskie gospodarstwa agroturystyczne stały się bardzo atrakcyjnymi miejscami dla turystów np. z Norwegii, Francji, Niemiec, Anglii itp.

A czy mieszczuch ma szansę stworzyć gospodarstwo agroturystyczne?

Żeby otworzyć gospodarstwo agroturystyczne trzeba posiadać grunty wraz z siedliskiem na terenach wiejskich, przygotowane i przystosowane do przyjęcia potencjalnych turystów.

Czy wieś ma przygotowaną ofertę turystyczną?

Według Pierwszego Portalu Rolnego rolnicy docenili możliwości, jakie daje internet. Na oficjalnej stronie promującej Polskę http://www.poland-tourism.pl w rubryce „Noclegi” umieszczono listę 2631 kwater agroturystycznych z adresami i telefonami.
Kilkaset bardzo dobrze opisanych kwater znajdziemy na stronie http://www.wakacje.agro.pl. To jeden z najbardziej nowoczesnych i przejrzystych portali, z forum, a także odnośnikami do innych dobrych stron. Są tu nie tylko indywidualne oferty, ale bardzo dobrze opisany produkt. Ten portal współpracuje ze stroną http://www.e-agroturystyka.pl, która proponuje ponad 500 ofert, posegregowanych według miejsca, ceny, atrakcji.
Jest też m.in. agrokatalog ułożony wg województw czy lista nowości na wiejskiej mapie Polski i odnośniki do kolejnych stron: http://www.agrowakacje.pl; http://www.agroturystyka.com.pl; http://www.agropoland.com.
Większość z kilkudziesięciu stowarzyszeń agroturystycznych zrzeszona jest dziś w Polskiej Federacji Turystyki Wiejskiej „Gospodarstwa Gościnne”. Biuro główne mieści się w Warszawie przy ul. Wspólnej 30, tel. 0 602-459-137. Federacja oferuje szeroką bazę danych dostępną pod adresami: http://www.agroturystyka.pl i http://www.agritourism.pl. Wydaje też „Atlas turystyki wiejskiej” (20 zł plus koszty wysyłki, tel. 0-81 517-72-10 lub 517-76-22), w którym znajdziemy 400 ofert z całej Polski ze zdjęciami chat i krótkim opisem: liczba pokoi, odległość do jeziora, lasu, stadniny itp. Z kolei atlas samochodowy „Wieś polska zaprasza” (5 zł plus koszty wysyłki) zawiera listę 300 kwater ze zdjęciami i umiejscowieniem na mapie oraz listę 46 stowarzyszeń agroturystycznych z adresami i numerami telefonów.
Właściciele gospodarstw promują się też na targach.

W jaki sposób?

Wieś promuje się przede wszystkim przez branie udziału w różnego rodzaju targach i wystawach, które mają na celu przybliżenie zainteresowanym szerokiej oferty turystyczno-wypoczynkowej. Są to lokalne święta, takie jak np. Miss Cebuli w Łęczycy, Święto Truskawki w Buczku, Nasze Kulinarne Dziedzictwo w Piotrkowie Trybunalskim. Niemal w każdej gminie odbywają się dożynki, które również promują lokalny folklor i zwyczaje.