Wielkimi krokami zbliża się dzień, w którym na nowo zacznie tętnić życie w murach starych łódzkich fabryk. Przestrzenie te wypełnią się pracownikami, przedsiębiorcami tworzącymi wysokiej jakości produkty – produkty kultury. W Łodzi powstaje Art_Inkubator – namacalny dowód na rozwój łódzkiego sektora kreatywnego.

W aktualnym numerze PURPOSE prezentujemy zarówno samą inwestycję, jak również projekty ściśle z nią powiązane, wpływające na jakość przyszłych kadr sektora kultury. Przedstawiamy przedsiębiorców i twórców, których dokonania mogą być inspiracją dla tych, którzy w murach Art_Inkubatora będą stawiać pierwsze biznesowe kroki. Najnowszy numer PURPOSE to również sięgnięcie do historii, gdzie można odnaleźć pierwowzory inkubatorów kultury, dzięki którym rozkwitało życie artystyczne, kulturalne, ale także i społeczne czy gospodarcze. Lekturę magazynu polecamy wszystkim zainteresowanym praktycznymi informacjami na temat podnoszenia kwalifikacji w sektorze kreatywnym, robienia kariery jako manadżer kultury bądź tym, którzy chcą wiedzieć, jak nieodwracalne skutki mogą nieść ze sobą studia na „filmoznawstwie”...

Zapraszamy do lektury!

Aby przeczytać numery archiwalne zarejestruj się. Rejestracja jest bezpłatna. LINK.

Zdjęcie na okładce: Art_Inkubator w Łodzi, w trakcie budowy
Numer powstał na zlecenie Fabryki Sztuki w Łodzi

W numerze:
WYWIAD
Energia młodego pokolenia
rozmowa z Agatą Etmanowicz

"Pierwszy wspólny projekt zawsze jest najtrudniejszy, bo jest testem. Dowiadujemy się tego, kto jest w czym dobry, gdzie są jego słabe strony, co oznacza jutro – czy jutro, to faktycznie jutro, a może jutro to za tydzień, miesiąc lub dwa. Każdy kolejny projekt, kiedy mamy już tę wiedzę, jest ławiejszy w przeprowadzeniu…" z Agatą Etmanowicz menadżerką kultury, ekspertką w obszarze rozwoju sektora kreatywnego w Polsce i Europie rozmawiamy na temat zalet i wad pracy w sektorze kultury.
Czytaj więcej...
PREZENTACJA
Art_Inkubator


Projekt ma na celu rozbudowę infrastruktury oraz rewitalizację budynków pofabrycznych znajdujących się na terenie byłego kompleksu Karola Scheiblera, tak aby przygotować je do pełnienia zadań szeroko rozumianego Inkubatora działań kulturalnych, kreatywnych.
Czytaj więcej...
ANALIZA
Dwór Medyceuszy jako „inkubator sztuki”
tekst: Artur Zaguła   

Inkubatory kultury są obecnie jedną z ważnych strategii rozwoju sektora kreatywnego. Mają one za zadanie pobudzanie aktywności osób zajmujących się przemysłami kultury i stworzenie miejsca „spotkań” między kulturą a biznesem. To współczesne narzędzie nie jest jednak całkowicie nowym i niemającym precedensu w historii. Już od dawien dawna ludzie związani ze sztuką i rzemiosłem tworzyli różnego rodzaju organizacje, które miały im ułatwić funkcjonowanie „biznesowe”.
Czytaj więcej...
KARIERA W KULTURZE
Pieniędzy się nie zbiera, tylko przyciąga
wywiad z Sandym Fitzgerald, menadżerem, aktywistą i artystą

O tym jak funkcjonować w sektorze kultury, jak realizować projekty międzynarodowe oraz czy na kulturze da się zarobić, rozmawiamy z Sandym Fitzgeraldem – menadżerem, artystą i aktywistą z ponad czterdziestoletnim doświadczeniem w pracy twórczej z publicznością oraz społecznościami lokalnymi.
Czytaj więcej...
PRZEMYSŁY KREATYWNE
Co to znaczy być projektantem?
rozmowa z Anną Łoskiewicz i Zofią Strumiłło-Sukiennik, właściecielkami firmy Beza Projekt, Niną Woroniecką, projektantką, freelancerką oraz Ryszardem Balcerkiewiczem, właścicielem firmy NOTI

Bycie projektantem wzornictwa w dzisiejszych czasach to...? Jaka jest różnica w projektowaniu dla indywidualnego odbiorcy i dla masowego?  Jak powstaje nowy produkt krok po kroku? Na te oraz szereg innych pytań, kluczowych dla poznania specyfiki pracy projektanta odpowiadają goście Łódź Design Festival, wydarzenia, które od 2014 roku będzie gościć cyklicznie w murach Art_inkubatora.
Czytaj więcej...
MŁODA KULTURA
Młodzi w kulturze
rozmowa z uczestnikami projektu 220 VOLT!      

Projekt Fabryki Sztuki – 220 VOLT! to międzynarodowe przedsięwzięcie zrealizowane w ramach Engine Room Europe, w którym wzięli udział młodzi ludzie pochodzący z różnych krajów Europy. Ich zadaniem było samodzielne zorganizowanie wydarzeń kulturalnych. Podczas projektu stworzono osiem grup, które pod okiem koordynatorów przez kilka miesięcy przygotowywały ciekawe projekty w różnych miejscach w Łodzi. Praktyka, jaką zdobyła młodzież dzięki realizacji wydarzeń przy ściśle określonym budżecie, była nadrzędnym celem ogranizatorów poszukujących nowych form kształcenia kadr kultury.
Czytaj więcej...
WARSZTATY
Wyprzedzaj innych a będziesz niedościgniony
tekst Małgorzata Machniewicz

Ważnym czynnikiem szeroko pojętego sukcesu zawodowego jest aktualność kwalifikacji i ciągłe doskonalenie obejmujące nowości w wybranej dziedzinie. Pozwala to być konkurencyjnym na rynku i zapewnia tym, którzy się stale rozwijają, palmę pierwszeństwa na drodze do spieniężania talentu. Nie oznacza to oczywiście, że każdy artysta powinien stale zmieniać techniki pracy albo co chwilę sięgać po nowe środki wyrazu.
Czytaj więcej...
FELIETON
Filmoznawca w krainie inwestycji. Przypadek?
tekst Maciej Trzebeński

Trudności są po to, by je pokonywać. Tę oczywistą prawdę przyswoiłem w swojej karierze już na samym początku drogi zawodowej. Z nieokreślonymi umiejętnościami, z dyplomem kulturoznawcy, a konkretnie filmoznawcy, stanąłem przed poważnym dylematem: co dalej.
Czytaj więcej...

NA MARGINESIE
Menedżer kultury – któż to taki?
tekst Agata Etmanowicz

Wraz z początkiem dyskusji o ekonomicznym znaczeniu sektora kultury, o zarządzaniu w kulturze, czyli w dużym uproszczeniu o tym, jak przenieść biznesowe modele zarządzania i prowadzenia organizacji do instytucji kultury, pojawił się nowy zawód – menedżer kultury.
Czytaj więcej...