Samsung inwestuje w sztukę, organizując 4. edycję Samsung Art Master - największy ogólnopolski konkurs dla młodych artystów. Ideą Samsung Art Master jest wyróżnianie i nagłaśnianie najciekawszych nowych indywidualności sceny artystycznej, promocja odważnych i nieszablonowych postaw twórczych, wreszcie stworzenie młodym artystom możliwości zrealizowania pomysłów i ich profesjonalnej prezentacji.

Czy może Pani powiedzieć, jaka jest idea konkursu Samsung Art Master?

Jego ideą jest wspieranie młodej sztuki, nagradzanie i nagłaśnianie ciekawych indywidualności twórczych wśród młodych, debiutujących artystów. Celem projektu jest także stworzenie im możliwości realizowania i profesjonalnego prezentowania swoich pomysłów. Konkurs powstał, aby ułatwić najciekawszym twórcom wejście na scenę artystyczną i pomóc im w pierwszych konfrontacjach z publicznością, kuratorami i krytykami.


Dlaczego firma Samsung zaangażowała się w działalność kulturalną? Czy taki konkurs, jak SAM, jest formą inwestowania w młodą kulturę?

Konkurs organizujemy już po raz czwarty. Postawiliśmy na młodych artystów, którzy dopiero zaczynają swoją karierę i bardzo potrzebują wsparcia. To duże wyzwanie, o wiele trudniejsze niż promowanie znanych twórców. Można powiedzieć, że konkurs jest formą inwestowania w młodą sztukę. Samsung Art Master stawia na to, co jest siłą młodych twórców — na oryginalność, artystyczną odwagę i świeże spojrzenie na sztukę.


Kadr z filmu Karola Radziszewskiego "Plus/minus" - I miejsce

Czy duże firmy komercyjne powinny wspierać sztukę, kulturę? Jeśli tak, dlaczego?

Warto wpierać ciekawe osobowości twórcze i projekty wartościowe dla kultury. Sztuka potrzebuje mecenatu, a firmy komercyjne mogą wiele zyskać, obcując ze sztuką. Projekt Samsung Art Master jest przykładem owocnej współpracy między instytucją kulturalną a firmą komercyjną oraz dowodem na to, że biznes i sztuka mogą iść w parze. Konkurs jest także przykładem społecznego zaangażowania i odpowiedzialności biznesu, gdyż zmierza w kierunku partnerskiej i długoterminowej współpracy między firmą Samsung a środowiskiem młodych artystów.

Powróćmy do konkursu. Rekrutacja została zakończona. Czy może Pani powiedzieć, ile osób się do niego zgłosiło i w jakich kategoriach? Jakich prac, jeżeli chodzi o technikę, było najwięcej?

Na tegoroczny konkurs Samsung Art Master napłynęło blisko 450 prac z 26 uczelni artystycznych z całego kraju. Największą popularnością wśród uczestników konkursu cieszy się malarstwo i grafika, ale coraz więcej jest filmów, wideo i projektów przestrzennych. W porównaniu z ubiegłorocznym konkursem widać znaczny wzrost zainteresowania młodych artystów takimi technikami, jak performance, fotografia, animacja komputerowa, a także nowym medium w konkursie — billboardem.


Kadr z filmu Agaty Groszek "Bardzo dobry magister sztuki" - II miejsce

W jakim wieku są artyści najczęściej biorący udział w Państwa konkursie?

Konkurs skierowany jest do studentów wszystkich roczników oraz do absolwentów dwóch ostatnich lat uczelni artystycznych, a więc są to artyści młodzi lub nawet bardzo młodzi.

A jakie nagrody Państwo przyznają? Czy są one satysfakcjonujące dla uczestników? I jak to wyglądało w poprzednich edycjach konkursu?

Nagrody w konkursie Samsung Art Master mają charakter stypendium pieniężnego. Każdego roku przyznawana jest pierwsza nagroda w wysokości 15 tysięcy złotych, druga — 10 tysięcy złotych i trzecia — 5 tysięcy złotych. Przyznawane są też trzy równorzędne wyróżnienia w postaci nagród rzeczowych. Jednak najważniejszą nagrodą dla laureatów konkursu Samsung Art Master jest możliwość udziału w pokonkursowej, zbiorowej wystawie w Centrum Sztuki Współczesnej — Zamek Ujazdowski w Warszawie.


Kadr z filmu Piotra Wysockiego "Ojczyzna" - III miejsce

W jaki sposób konkurs przyczynia się do rozwoju kariery młodego artysty? Czy udział w konkursie SAM pomaga młodym twórcom w promocji ich sylwetki? Czy mają Państwo informacje, że dzięki udziałowi w konkursie ktoś z laureatów został zauważony na szerszym forum?

Podstawowym celem Samsung Art Master jest promowanie laureatów konkursu. Służy temu m.in. wystawa pokonkursowa w jednej z największych galerii sztuki współczesnej w Polsce — CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie. Podczas wystawy artyści otrzymują pełną opiekę kuratorską i oprawę medialną, a sama wystawa to kontakt z wymagającą publicznością i krytykami, co jest bardzo dobrą lekcją dla młodych twórców. Mamy informacje od naszych laureatów, że ta wystawa otwiera im drzwi do innych galerii i staje się motorem ich kariery. Karol Radziszewski, nasz ubiegłoroczny laureat, otwiera właśnie swoją autorską wystawę w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie. Ponadto w ramach konkursu organizujemy aukcje charytatywne prac konkursowych — to również świetna okazja dla młodych twórców, aby się wypromować.


Wręczenie nagród w ramach 3. edycji, 19 maja 2006r., CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, od lewej: Joanna Borowska Marketing Specialist Samsung Electronics Polska, Karol Radziszewski (I miejsce) oraz Ambasador Korei Południowej Sang Cheul Lee.

Czy udział w tego typu konkursach jest wyrazem przedsiębiorczości artystów?

W dzisiejszych czasach artysta musi umieć sam promować swoje nazwisko i swoją twórczość. Niestety, wielu studentów i absolwentów uczelni artystycznych nie posiada tej umiejętności. Udział w konkursach to jeden ze sposobów, aby zaistnieć na rynku sztuki. Konkurs Samsung Art Master stwarza młodym artystom bardzo duże możliwości i warto je wykorzystać.

Jaki harmonogram jest teraz przed Państwem?

W dniu 30 kwietnia br. poznamy tegorocznych laureatów. Następnie rozpoczną się przygotowania do wystawy pokonkursowej w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie. Na uroczystość wręczenia nagród laureatom i wernisaż zapraszamy 18 czerwca. Wystawę będzie można oglądać do 8 lipca. Nowością w tym roku będzie dodatkowa wystawa w przestrzeni publicznej w Warszawie, prezentująca najciekawszy projekt w kategorii billboard. Tę, już czwartą, edycję projektu zamknie aukcja charytatywna prac konkursowych, która odbędzie się 1 lipca w CSW. Tym razem całkowity dochód z aukcji zostanie przekazany Fundacji Anny Dymnej „Mimo Wszystko” jako wsparcie Warsztatów Terapii Artystycznej osób niepełnosprawnych.

Jak wygląda Państwa współpraca z CSW Zamkiem Ujazdowskim? Czy taka kooperacja pomaga przy organizacji konkursu?

Konkurs już po raz drugi organizujemy w ścisłej współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. CSW od lat promuje młodych artystów i chętnie widzi ich w swoich przestrzeniach, więc nasza współpraca układa się doskonale. Dzięki wsparciu CSW wzrósł prestiż konkursu zarówno wśród młodych twórców, jak i w środowisku artystycznym. Dodam, że nasza współpraca nie ogranicza się wyłącznie do konkursu, Samsung jako wyłączny partner technologiczny od dłuższego czasu wspiera projekty prowadzone przez CSW.