Młoda kultura
Samsung Art Master
Samsung inwestuje w sztukę, organizując 4. edycję Samsung Art Master - największy ogólnopolski konkurs dla młodych artystów. Ideą Samsung Art Master jest wyróżnianie i nagłaśnianie najciekawszych nowych indywidualności sceny artystycznej, promocja odważnych i nieszablonowych postaw twórczych, wreszcie stworzenie młodym artystom możliwości zrealizowania pomysłów i ich profesjonalnej prezentacji.
Czy może Pani powiedzieć, jaka jest idea konkursu Samsung Art Master?
Jego ideą jest wspieranie młodej sztuki, nagradzanie i nagłaśnianie ciekawych indywidualności twórczych wśród młodych, debiutujących artystów. Celem projektu jest także stworzenie im możliwości realizowania i profesjonalnego prezentowania swoich pomysłów. Konkurs powstał, aby ułatwić najciekawszym twórcom wejście na scenę artystyczną i pomóc im w pierwszych konfrontacjach z publicznością, kuratorami i krytykami.
Dlaczego firma Samsung zaangażowała się w działalność kulturalną? Czy taki konkurs, jak SAM, jest formą inwestowania w młodą kulturę?
Konkurs organizujemy już po raz czwarty. Postawiliśmy na młodych artystów, którzy dopiero zaczynają swoją karierę i bardzo potrzebują wsparcia. To duże wyzwanie, o wiele trudniejsze niż promowanie znanych twórców. Można powiedzieć, że konkurs jest formą inwestowania w młodą sztukę. Samsung Art Master stawia na to, co jest siłą młodych twórców — na oryginalność, artystyczną odwagę i świeże spojrzenie na sztukę.
Kadr z filmu Karola Radziszewskiego "Plus/minus" - I miejsce
Czy duże firmy komercyjne powinny wspierać sztukę, kulturę? Jeśli tak, dlaczego?
Warto wpierać ciekawe osobowości twórcze i projekty wartościowe dla kultury. Sztuka potrzebuje mecenatu, a firmy komercyjne mogą wiele zyskać, obcując ze sztuką. Projekt Samsung Art Master jest przykładem owocnej współpracy między instytucją kulturalną a firmą komercyjną oraz dowodem na to, że biznes i sztuka mogą iść w parze. Konkurs jest także przykładem społecznego zaangażowania i odpowiedzialności biznesu, gdyż zmierza w kierunku partnerskiej i długoterminowej współpracy między firmą Samsung a środowiskiem młodych artystów.
Powróćmy do konkursu. Rekrutacja została zakończona. Czy może Pani powiedzieć, ile osób się do niego zgłosiło i w jakich kategoriach? Jakich prac, jeżeli chodzi o technikę, było najwięcej?
Na tegoroczny konkurs Samsung Art Master napłynęło blisko 450 prac z 26 uczelni artystycznych z całego kraju. Największą popularnością wśród uczestników konkursu cieszy się malarstwo i grafika, ale coraz więcej jest filmów, wideo i projektów przestrzennych. W porównaniu z ubiegłorocznym konkursem widać znaczny wzrost zainteresowania młodych artystów takimi technikami, jak performance, fotografia, animacja komputerowa, a także nowym medium w konkursie — billboardem.
Kadr z filmu Agaty Groszek "Bardzo dobry magister sztuki" - II miejsce
W jakim wieku są artyści najczęściej biorący udział w Państwa konkursie?
Konkurs skierowany jest do studentów wszystkich roczników oraz do absolwentów dwóch ostatnich lat uczelni artystycznych, a więc są to artyści młodzi lub nawet bardzo młodzi.
A jakie nagrody Państwo przyznają? Czy są one satysfakcjonujące dla uczestników? I jak to wyglądało w poprzednich edycjach konkursu?
Nagrody w konkursie Samsung Art Master mają charakter stypendium pieniężnego. Każdego roku przyznawana jest pierwsza nagroda w wysokości 15 tysięcy złotych, druga — 10 tysięcy złotych i trzecia — 5 tysięcy złotych. Przyznawane są też trzy równorzędne wyróżnienia w postaci nagród rzeczowych. Jednak najważniejszą nagrodą dla laureatów konkursu Samsung Art Master jest możliwość udziału w pokonkursowej, zbiorowej wystawie w Centrum Sztuki Współczesnej — Zamek Ujazdowski w Warszawie.
Kadr z filmu Piotra Wysockiego "Ojczyzna" - III miejsce
W jaki sposób konkurs przyczynia się do rozwoju kariery młodego artysty? Czy udział w konkursie SAM pomaga młodym twórcom w promocji ich sylwetki? Czy mają Państwo informacje, że dzięki udziałowi w konkursie ktoś z laureatów został zauważony na szerszym forum?
Podstawowym celem Samsung Art Master jest promowanie laureatów konkursu. Służy temu m.in. wystawa pokonkursowa w jednej z największych galerii sztuki współczesnej w Polsce — CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie. Podczas wystawy artyści otrzymują pełną opiekę kuratorską i oprawę medialną, a sama wystawa to kontakt z wymagającą publicznością i krytykami, co jest bardzo dobrą lekcją dla młodych twórców. Mamy informacje od naszych laureatów, że ta wystawa otwiera im drzwi do innych galerii i staje się motorem ich kariery. Karol Radziszewski, nasz ubiegłoroczny laureat, otwiera właśnie swoją autorską wystawę w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie. Ponadto w ramach konkursu organizujemy aukcje charytatywne prac konkursowych — to również świetna okazja dla młodych twórców, aby się wypromować.
Wręczenie nagród w ramach 3. edycji, 19 maja 2006r., CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, od lewej: Joanna Borowska Marketing Specialist Samsung Electronics Polska, Karol Radziszewski (I miejsce) oraz Ambasador Korei Południowej Sang Cheul Lee.
Czy udział w tego typu konkursach jest wyrazem przedsiębiorczości artystów?
W dzisiejszych czasach artysta musi umieć sam promować swoje nazwisko i swoją twórczość. Niestety, wielu studentów i absolwentów uczelni artystycznych nie posiada tej umiejętności. Udział w konkursach to jeden ze sposobów, aby zaistnieć na rynku sztuki. Konkurs Samsung Art Master stwarza młodym artystom bardzo duże możliwości i warto je wykorzystać.
Jaki harmonogram jest teraz przed Państwem?
W dniu 30 kwietnia br. poznamy tegorocznych laureatów. Następnie rozpoczną się przygotowania do wystawy pokonkursowej w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie. Na uroczystość wręczenia nagród laureatom i wernisaż zapraszamy 18 czerwca. Wystawę będzie można oglądać do 8 lipca. Nowością w tym roku będzie dodatkowa wystawa w przestrzeni publicznej w Warszawie, prezentująca najciekawszy projekt w kategorii billboard. Tę, już czwartą, edycję projektu zamknie aukcja charytatywna prac konkursowych, która odbędzie się 1 lipca w CSW. Tym razem całkowity dochód z aukcji zostanie przekazany Fundacji Anny Dymnej „Mimo Wszystko” jako wsparcie Warsztatów Terapii Artystycznej osób niepełnosprawnych.
Jak wygląda Państwa współpraca z CSW Zamkiem Ujazdowskim? Czy taka kooperacja pomaga przy organizacji konkursu?
Konkurs już po raz drugi organizujemy w ścisłej współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. CSW od lat promuje młodych artystów i chętnie widzi ich w swoich przestrzeniach, więc nasza współpraca układa się doskonale. Dzięki wsparciu CSW wzrósł prestiż konkursu zarówno wśród młodych twórców, jak i w środowisku artystycznym. Dodam, że nasza współpraca nie ogranicza się wyłącznie do konkursu, Samsung jako wyłączny partner technologiczny od dłuższego czasu wspiera projekty prowadzone przez CSW.
ZAREJESTRUJ SIĘ
Zyskujesz bezpłatny dostęp do wszystkich treści PURPOSE – magazynu i portalu branżowego dla twórców sektora kreatywnego.
Wywiady z praktykami, artykuły poradnikowe, analizy, warsztaty. Dołącz do czytelników PURPOSE.
Zaloguj się
jeżeli już posiadasz konto.
Zobacz numery archiwalne
nr 31 Kwiecień 2007
temat numeru:
INWESTUJ W KULTURĘ
< spis treści
Artykuł
Od Redakcji
Prezentacja
Leszek Bartkiewicz
Analiza
Efekt Bilbao - Artur Zaguła
Kariera w kulturze
To się zwraca - rozmowa z Leszkiem Bartkiewiczem
Przemysły kultury
Art Strefa - rozmowa z Błażejem Moderem
Warsztaty
Warto inwestować - Katarzyna Raczyńska
Młoda kultura
Samsung Art Master - rozmowa z Joanną Borowską, Marketing Specialist Samsung Electronics Polska
Felieton
Invest Art - Kuba Wandachowicz
Na marginesie
Sponsorują kulturę - budują markę - Paulina Szwed