Przemysły kultury
Fenomen „silnej marki”
Miasta, których atrakcyjność zmalała w ostatnich 30 latach przez upadek tradycyjnych gałęzi przemysłu, aby stać się miejscami przyjemnymi do życia, wartościowymi dla inwestorów, muszą rozwijać nową koncepcję „miejskiego obywatelstwa”. W tej grze zwycięzcami są miasta średnie i małe. Ich ludzki wymiar, bliskość wsi, rewolucyjna urbanistyka przeciwstawione konsumpcyjnemu wizerunkowi stolicy promują nowy styl życia. Ekonomia oparta na wiedzy, przemysły high-tech oraz wysoko wykwalifikowani pracownicy są nowym celem średnich i małych miast. Jednocześnie każde z nich rozwija własną strategię przyciągnięcia uwagi potencjalnych inwestorów i turystów. Jak duża jest konkurencja, pokazuje walka o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury, która każdego roku staje się coraz bardziej zażarta.
Nazwy miast rozwijają się jak nazwy marek. Życie w mieście jest więc czymś więcej niż tylko wyborem, jest także dostosowaniem się do jego tożsamości i trybu życia w nim. W takim ujęciu kultura dla miasta jest nie tylko dodatkiem, ale integralną częścią jego wizerunku.Analiza aktualnej sytuacji wielu małych miast europejskich pokazuje trzy główne sposoby definiowania silnej tożsamości marki. Przygotowując niniejszy tekst, skupiłem się na miastach o liczbie mieszkańców 200 000 i mniej, które budują swój potencjał wizerunkowy w oparciu o dziedzictwo, rozwój gospodarczy i kulturę.
Plac Palio, Siena
W ostatnich latach w Sienie można zauważyć wzrost zainteresowania biotechnologią i badaniami naukowymi. W konsekwencji lokalne banki skoncentrowały się na rozwijaniu instrumentów finansowania nowo powstających przedsiębiorstw oraz na wspieraniu badań. Rozwój w tym kierunku nie spowodował jednak, że Siena zaprzestała budowania wizerunku w oparciu o dziedzictwo. Przykładami miast, które podążają w tym samym kierunku w zakresie kreowania wizerunku, są również Piza (Włochy), Korfu (Grecja), Girona (Hiszpania) i wiele innych.
Widok na Grenoble, Francja
Kolejne z omawianych miast to Bazylea, gdzie w budowaniu silnej marki mają swój udział zarówno kultura, jak i rozwój urbanistyczny. Charakterystyczne dla tego miasta jest to, że myśli się w nim długoterminowo, dzięki czemu staje się ono atrakcyjniejsze dla firm, wykwalifikowanych pracowników, a także rodzin. Jednocześnie rząd animuje i wspiera rozwój, który pozwala na podtrzymanie dobrobytu mieszkańców.
Symbolem Bazylei przez ostatnie dekady stały się sztuka współczesna i architektura – doceniane zarówno lokalnie, jak i na arenie międzynarodowej. Ważne są nie tylko muzea i galerie prezentujące dorobek sztuki światowej, ale także coroczne międzynarodowe targi sztuki współczesnej Art Basel. Podczas nich ponad 300 galerii z Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej, Europy, Azji i Afryki prezentuje twórczość ponad 2500 artystów z całego świata. Są wśród nich zarówno wielcy mistrzowie, jak i najmłodsza generacja wschodzących gwiazd. W 2009 roku 41. edycję Art Basel odwiedziło 62 500 osób. Byli wśród nich kolekcjonerzy sztuki i jej dealerzy, artyści, kuratorzy i inni entuzjaści sztuki. O sile tego przedsięwzięcia świadczy również utworzenie w Stanach Zjednoczonych ich odpowiednika – targów „Art Basel Miami”.
Miasta obok wykorzystywania wspomnianych powyżej atutów – takich jak dziedzictwo, gospodarka czy kultura – kreują swoją markę, wykorzystując do tego własną nazwę. Zastępując tradycyjne herby, tworzą nowe hasła, takie jak „Only Lyon” (Lyon, Francja) czy „Marseille on the move” (Marsylia, Francja). Fenomen „silnej marki” zdaje się mieć świetlaną przyszłość i jest widoczny również poza Europą – w USA (Kolumbia, Key West), Brazylii (Porto Seguro), Izraelu (Holon) i wielu innych miastach na wszystkich kontynentach.
Paul Alezraa
Dyrektor Lordculture
Lordculture z siedzibą w Paryżu jest profesjonalną, globalną firmą, ktorej działalność poświęcona jest tworzeniu kapitału kulturalnego na świecie.
Pomagamy ludziom, społecznościom i organizacjom podnosić znaczenie kultury i ekspresji.
Tłumaczenie: Agnieszka Furmańczyk
ZAREJESTRUJ SIĘ
Zyskujesz bezpłatny dostęp do wszystkich treści PURPOSE – magazynu i portalu branżowego dla twórców sektora kreatywnego.
Wywiady z praktykami, artykuły poradnikowe, analizy, warsztaty. Dołącz do czytelników PURPOSE.
Zaloguj się
jeżeli już posiadasz konto.
Zobacz numery archiwalne
nr 63 Luty 2011
temat numeru:
MARKA MIASTA
< spis treści
Artykuł
Od redakcji
Kariera w kulturze
Singapur - centrum kreatywności - wywiad z przedstawicielami Ministerstwa Informacji, Komunikacji i Sztuki w Singapurze - Maciej Mazerant
Przemysły kultury
Fenomen „silnej marki” - Paul Alezraa
Na marginesie
Twórczy Szczecin, na nowo - Marcin Niewęgłowski